روز ملی طب سنتی ایرانی

۲۵ تیر ۱۴۰۲ | ۱۲:۰۱ کد : ۲۶۳۷۸ اخبار
تعداد بازدید:۸۶

 25 تیر ماه مقارن با روز تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی و روز ملی طب سنتی بر همه همکاران محترم، اساتید گرانقدر، پزشکان و پژوهشگران حوزه طب سنتی ایرانی گرامی باد

تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب‌سنتی در تاریخ ۲۵ تیرماه ۱۳۹۲ توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی صورت گرفت. این سند به عنوان یکی از مهم‌ترین اسناد بالادستی جمهوری اسلامی ایران برای احیای طب سنتی می‌باشد.

بند ۱۲ سیاست‌های کلی نظام سلامت ابلاغی مقام معظم رهبری (مدظله العالی) بازشناسی، تبیین، ترویج، توسعه و نهادینه نمودن طب سنتی ایران است.

این بند شامل موارد مختلفی است از جمله:
۱-۱۲:  ترویج کشت گیاهان دارویی تحت نظر وزارت جهاد کشاورزی و حمایت از توسعه نوآوری‌های علمی و فنی در تولید و عرضه فرآورده‌های دارویی سنتی تحت نظر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۲-۱۲:  استاندارد سازی و روزآمد کردن روش‌های تشخیصی و درمانی طب سنتی و فرآورده‌های مرتبط با آن

۳:۱۲ : تبادل تجربیات با سایر کشور‌ها در زمینه طب سنتی

۴-۱۲:  نظارت وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی بر ارائه خدمات طب سنتی و دارو‌های گیاهی

۵-۱۲ : برقراری تعامل و تبادل منطقی میان طب سنتی و طب نوین برای هم‌افزایی تجربیات و روش‌های درمانی

۶-۱۲ : اصلاح سبک زندگی در عرصه تغذیه

طب سنتی ایرانی با قدمت بیش از هزار سال، میراث گرانقدر دانشمندان ایرانی ما مانند ابن سینا، رازی و... است.

کل نگر بودن طب سنتی ایرانی و در نظر گرفتن تفاوت‌های فردی و نگاه شخص محور در بیماری ها کمک می‌کند تا درک مطلوبی نسبت به بیمار و بیماری یافته شود و این از نقاط قوت طب سنتی ایرانی است.

گفتنی است مرکز تحقیقات طب سنتی و آب درمانی از سال 1399 با اخذ موافقت اصولی شروع به فعالیت های پژوهشی در زمینه طب سنتی، مکمل، گیاهان دارویی و آب درمانی در دانشگاه علوم پزشکی اردبیل نموده است. همچنین در حال حاضر کلینیک طب سنتی ایرانی با حضور اعضای هیئت علمی متخصص این رشته در درمانگاه تخصصی و فوق تخصصی کوثر (وابسته به دانشگاه علوم پزشکی اردبیل) مشغول به ارائه خدمات پیشگیری و درمانی می باشد.

کلید واژه ها: سنتی طب سنتی سنتی ایرانی طب طب سنتی ایرانی ایرانی دارویی گیاهان دارویی درمانی


نظر شما :